Kampen mod plastik

Nyt EU-direktiv skal komme plastik i havene og naturen til livs. Mange miljømærkede virksomheder høster fordele af tidlig indsats.

Free Turtel

Når vi er på badeferie i Danmark og rundt i Europa, kan vi møde store mængder af især plastikprodukter, der ligger og flyder. På europæisk plan ender op imod en halv million tons plastikaffald i havet hvert år. Det svarer til, at 66.000 skraldevogne skulle dumpe deres plastikaffald direkte i havet frem for på genbrugspladsen.

Inden nytår blev EU enig om et direktiv om engangsplast (Single Use Plastics Directive), der har til formål at bekæmpe plastikforurening i havet og på strandene.

Direktivet vil begrænse produktion og forbrug af de ti mest almindelige engangsplastikgenstande, der ender på europæiske strande, såsom vatpinde, engangsbestik, sugerør, madbeholdere, engangskopper, og plastikflasker.

Disse engangsbrugsgenstande udgør til sammen 43 procent af havaffaldet i europæiske farvande. Derudover tages der også foranstaltninger mod fiskegrej, der indeholder plastik (som udgør yderligere 27 procent af havaffaldet).

I de tilfælde, hvor der findes oplagte alternativer, bliver engangsplastudgaverne forbudt – i andre tilfælde fokuseres der på reduktion af forbrug, bedre design og mærkningsordninger og bedre affaldshåndtering.

Mange miljømærkede virksomheder har en fordel, da de allerede har haft fokus på affaldshåndtering og minimering af plast.