For mange turistvirksomheder er det ikke en svær og uoverkommelig opgave at blive medlem af Green Key. Meget af arbejdet er almindelig sund fornuft, som er sat i system. Men det kræver at virksomheden har hjertet på det rette sted og at virksomheden på alle niveauer går engageret og vedholdende ind i arbejdet – også efter en evt. tildeling af mærket.

Green Keys miljøarbejde:

  • Er et styringsværktøj for miljøarbejdet
  • Er almindelig økonomisk og sund fornuft
  • Igangsætter en proces og ny tankegang
  • Har fokus på relevante miljøforhold
  • Tager hensyn til at virksomheder har forskellige forudsætninger
  • Kan være en model til hurtige besparelser
  • Vil sikre ejerskab hos de ansatte
  • Har også fokus på at gæster kan men ikke skal gøre en indsats
  • Stiller krav videre til leverandører
  • Skal ikke give mærkbar indflydelse på kvaliteten
  • Er pragmatisk – ikke fanatisk

Efter tildelingen

Hvis virksomheden får tildelt Green Key er miljøarbejdet lige begyndt. Når virksomheden er med i ordningen skal den løbende holde gang i ”miljøgryden” og sikre fremdrift i miljøarbejdet. Det er hensigten, at miljøet indgår som element i alle overvejelser og beslutninger, som virksomheden tager.

Virksomheden skal:

  • Arbejde med nye miljømål og handlingsplaner
  • Uddanne og motivere nyt og eksisterende personale
  • Sikre at leverandører lever op til deres forpligtigelser
  • Holde øje med energi- og vandforbrug og økologiprocent

Få mere inspiration på GREETS...