Babette Guldsmeden Hotels

Guldsmeden: Data er et must i arbejdet med bæredygtighed

Hos Guldsmeden Hotels er data blevet en vigtig brik i arbejdet med bæredygtighed. Både når hotelkæden taler med samarbejdspartnere, men også når de kommunikerer med gæsterne.

Guldsmeden Hotels har arbejdet med bæredygtighed, lige siden hotelkæden åbnede 1999. Og i dag bliver ingen beslutning truffet, ingen produktion påbegyndt, og ingen proces indført, uden at bæredygtighed er tænkt ind.

”Arbejdet med bæredygtighed er en grundtone i virksomheden, og det har det altid været. Vi har eksempelvis stadigvæk møbler fra 1999, da vi startede det første hotel, for der er ingen grund til at smide noget ud, som vi kan bruge igen,” siger Kirsten Aggersborg, Bæredygtigheds- og kommunikationschef, Guldsmeden Hotels.

Certficeret med Green Key

Guldsmeden Hotels opnåede i 2010/2011 Green Globe-certificeringen – kædens første certificering. Det tog ni måneder at gennemgå den grundige certificering, og hotelkæden lærte en masse. Siden den første Green Globe-certificering er Guldsmeden Hotels også på egen-drevne restauranter blevet certificeret med det økologiske spisemærke i guld, som gælder for restauranter med over 90 procent økologisk mad og drikkevarer, og med Green Key, en certificering for hoteller.

Behov for data

Men siden 1999 er der sket meget, og i dag er der et helt andet behov for at kunne dokumentere sit arbejde med bæredygtighed.

”Den tid er forbi, hvor vi kan gå og snakke om, at vi har ø-mærket på vores for eksempel morgenmad. Der er efterspørgsel på data og i meget høj grad fra de virksomheder, som gerne vil tegne firmaaftaler med os. De har behov for at vide, hvad CO2-aftrykket er pr. gæst pr. overnatning. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme i detaljer på de hoteller, hvor vi har pool eller spa, og hvor det er et tilvalg. Hvad er en overnatning plus morgenmad? Hvad er en overnatning alene? Hvad er en overnatning plus morgenmad og plus spa? For så kan virksomhederne vælge til eller fra i forhold til deres firmaaftaler,” siger Kirsten Aggersborg.

Derfor er Guldsmeden Hotels i fuld gang med data-arbejdet. De har lavet en aftale med Klappir, som er en platform, der kan hjælpe med at indsamle data på tværs af en virksomhed. Målet er at kunne følge med i alt fra energiforbrug til madspild og bruge det både internt og eksternt i arbejdet med bæredygtighed.

Data for affaldssortering

Et eksempel er affaldssortering, hvor Guldsmeden Hoteller får data på de forskellige typer affald samt hvor meget restaffald, der er tilbage.

”Vi ligger på 68 procent restaffald lige nu. Det synes vi er for højt. Vi skal blive bedre til at sortere,” siger Kirsten Aggersborg.

Detaljegraden er ret stor i tallene for affaldssortering, og kæden kan måle på, hvor meget madspild der er fra buffeten, fra produktionen af mad og fra a la carte-restauranterne. Og de kan få data på, hvor meget kaffegrums der bliver genereret.

Læs mere på Wonderful Copenhagens hjemmeside...