turister

Hvad betyder miljømærker for turismen?

Bæredygtighed er en tendens selv for feriegæster, og bæredygtig turisme vokser i popularitet.

"En bevidsthed om bæredygtighed i turismen er opstået, da flere mennesker begyndte at rejse, og der blev rapporteret første tegn på skadelig påvirkning af turismen", siger Petra Thomas, administrerende direktør for Anders Reisen, en sammenslutning af bæredygtige rejsebureauer.

Som en hjælp til turister blev der oprettet miljømærker. Det første Blå Flag kom i 1987 og var Green Keys søsterkampagne for strande og havne, men sidenhen er der kommet mange miljømærker til. 

Der er store forskel på miljømærkers godkendelsesprocedure og kriterier. Nogle mærker tjekkes fra skrivebordet, mens andre - som Green Key - sender konsulenter til virksomhederne. "Kriterierne skal præsenteres gennemsigtigt og være offentligt tilgængelig," siger Martin Balàs fra Universitetet for bæredygtig udvikling i Eberswalde. Men nogle mærker er fortsat meget lukkede og offentliggøre ikke kriterier og godkendelseprocedure, mens andre lægger alt frem. Læs om baggrund for Green Key...

Mærkerne kan have forskellige bæredygtighedsfokus. Nogle som fx Green Key har megen fokus på miljøkriterier, mens andre mærker fokusere mere på bæredygtighed og CSR.

Forsøg på at lægge miljømærker sammen er ikke lykkedes, og markedet for miljømærker forventes at udvikle sig stærkt i fremtiden. Martin Balàs henviser f.eks. til klimaaftalen i Paris og forbrugercentret for ansvarlige og bæredygtige produkter. "Disse tiltag skaber positiv dynamik i bæredygtig turisme," mener forskeren.

Læs mere...