politiken-klimavenlig-flyvning

Hvad gør flyselskaberne for at minimere klimabelastningen?

Flyselskaberne lukker ikke øjnene for klimaproblemerne. Men hvem gør hvad? Politiken har spurgt 8 flyselskaber

Ruterne er lagt til mere klimavenlig flyvning, men hvad vil flyselskaberne ellers gøre.

  • SAS har et mål om at reducere deres totale CO2-udslip med 25 procent i 2030 sammenlignet med 2005. De vil købe 80 energieffektive Airbus 320 Neo-fly, inden 2023 er omme.
  • Norwegian har et stort investeringsprogram i gang med nye fly, der flyver længere på literen.
  • Finnair har introduceret en tjeneste, der gør det muligt for rejsende at klimakompensere for flyrejser.
  • KLM var i 2018 førende i at anvende biobrændsel på 360 af deres fly.
  • British Airways har for nylig indgået et partnerskab med ngo’en The Carbon Fund for at udvikle anlæg til at konvertere husholdningsaffald til bæredygtigt energi, der kan bruges i deres fly.
  • Lufthansa har siden 2016 investeret i nye effektive fly, blandt andet Airbus A350-900, der ifølge Lufthansa er et af verdens mest klimavenlige langdistancefly.
  • Ryanair har som en del af deres miljøpolitik givet kunderne mulighed for i slutningen af bookingprocessen frivilligt at betale CO2-kompensation
  • EasyJet investerer i moderne effektive fly, der udleder 15 procent mindre end hidtidige fly.

 Læs hvad de ellers gør i Politiken Rejser...